2e bestuursrapportage 2019

3 Beheer openbare ruimte

Incidentele financiële afwijkingen

Incidentele financiële afwijkingen

Beleidsveld 3.1 Openbaar groen

3.1.1 Tractie                                                            Voordeel € 10.000
Op basis van het brandstofverbruik en de betalingen over de eerste helft van 2019 wordt ingeschat dat we € 10.000 minder besteden dan begroot.

3.1.2 Bedrijfskleding/reiskosten eenheid Openbare Ruimte         Voordeel € 18.000
Voor het invullen van de bezuinigingsopdracht voor 2019 vervangen we een aantal zaken niet (bedrijfskleding). Voorwaarde is wel dat dit niet ten koste van een veilige werkomgeving mag gaan. Dit levert een éénmalig voordeel op van € 3.000.  
Het budget reis- en verblijfkosten eenheid OR laat over meerdere jaren steeds een onderschrijding zien.
Op basis van rekening gegevens 2017, 2018 en uitgaven tot op heden kan een bedrag van € 15.000 worden afgeraamd.

3.1.3 Opbrengst van grondverkopen                  Budgetneutraal
Op basis van nog lopende onderhandelingen rond het project 'verkoop snippergroen' bij de Hulsterplas in Nieuwleusen vinden er nog steeds transacties plaats. De inkomsten vallen daarbij € 20.000 hoger uit dan begroot. De opbrengsten snippergroen worden toegevoegd aan de reserve herstructurering openbaar groen. De mutatie is per saldo budgetneutraal voor deze bestuursrapportage.

3.1.4 Opbrengst verhuur snippergroen                                              Voordeel € 10.000
De huuropbrengsten van groenstroken vallen hoger uit. Het gaat hierbij om strookjes grond die in gebruik waren genomen door bewoners en waarvoor geen huur werd betaald. Bij het in verkoop aanbieden van deze strookjes wordt ook regelmatig gekozen voor huur i.p.v. aankoop. Dit levert een voordeel op van € 10.000.

3.1.5 Speelvoorzieningen                     Voordeel 40.000
Voor het invullen van de bezuinigingsopdracht 2019 schuiven we een aantal omvormingen/vervangingen van
speelvoorzieningen door. De veiligheid van de speeltoestellen blijft gewaarborgd. Dit houdt wel in dat er niet voldaan wordt aan het realiseren van alle omvormingsprojecten binnen de afgesproken beleidsperiode (2014-2023) maar dat dit langer doorloopt. Dit levert eenmalig een voordeel op van € 40.000.
Aandachtspunt bij deze overweging is dat bij de ombuigingsvoorstellen voor 2020-2023 is aangedragen
de huidige speelruimte niet om te vormen conform het beleidsplan maar alleen bestaande elementen te onderhouden en eventueel afgeschreven en onveilige speeltoestellen niet te vervangen.

Beleidsveld 3.2 Verkeer en Vervoer

3.2.1 Zwerfafval                        Nadeel € 24.000
Sinds 2013 ontvangt de gemeente Dalfsen een extra vergoeding voor de inzameling van zwerfafval van het Afvalfonds. Uit de meerjarenbalans blijkt dat de gehele vergoeding ieder jaar is overgemaakt maar vooral in de beginjaren niet geheel is uitgegeven. Dit heeft toen geleidt tot een voordeel. Een bedrag van € 24.000 moest nog worden besteed aan zwerfafvalmaatregelen om terugbetaling te voorkomen. Het Cleanteam van DalfsenWerkt is daarom voorzien van een tweede elektrisch inzamelvoertuig voor de kern Nieuwleusen. Dit veroorzaakt nu het nadeel. Een vermindering van zwerfafval in Nieuwleusen wordt verwacht.

3.2.2 Openbare verlichting                                                       Voordeel € 10.000
We hebben de afrekening ontvangen voor het elektra verbruik over 2017. Dit levert een éénmalig voordeel op van € 10.000.  

3.2.3 Straatmeubilair en Verharde wegen                                       Voordeel € 5.500
Voor het invullen van de bezuinigingsopdracht voor 2019 laten we het vervangen van enkele elementen achterwege. Dit levert een éénmalig voordeel op van € 3.500.  
Doordat wij dit jaar geen inspectie van de wegen uitvoeren (gebeurt elke twee jaar) kunnen wij hier op bezuinigen. Dit levert een voordeel op van € 2.000.

3.2.4 Herinrichting opwaardering woonomgeving            Voordeel € 22.000
In het kader van de bezuinigingen voor 2019 kan een bedrag van € 150.000 vrijvallen.
Het doel van Herinrichting opwaardering woonomgeving is om de kansen te benutten voor het versterken van de leefbaarheid van wijken. Dit doen wij samen met de corporaties zoals afgesproken vanuit beleid Wonen en de prestatieafspraken tussen corporaties en gemeente.
Op dit moment zijn we als gemeente en Corporaties in gesprek en aan het onderzoeken waar raakvlakken liggen op het gebied van sociale- en fysieke vraagstukken. Op dit moment is het nog te vroeg en niet inzichtelijk om aan te geven waar deze liggen.
Dit bedrag komt deels uit de reserve Volkshuisvesting en de onttrekking van € 128.000 kan daarom ook vervallen. Per saldo levert deze aframing een voordeel op van € 22.000.

Beleidsveld 3.3 Mutatie reserves

3.3.1 Toevoeging Reserve herstructurering openbaar groen         Budgetneutraal
De inkomsten voor verkopen snippergroen worden gestort in de reserve herstructurering openbaar groen. De hogere inkomsten leiden tot een hogere toevoeging aan deze reserve. Zie ook de toelichting hierboven in beleidsveld 3.1.3 Opbrengst van grondverkopen.   
De mutatie is per saldo budgetneutraal voor deze bestuursrapportage.

3.3.2 Lagere onttrekking reserve volkshuisvesting            
De uitgaven voor herinrichting opwaardering woonomgeving worden deels gedekt uit de reserve volkshuisvesting. Door lagere uitgaven kan ook de onttrekking aan de reserve met € 128.000 worden verlaagd. Zie ook de toelichting bij beleidsveld 3.2.4 Herinrichting opwaardering woonomgeving.
De mutatie levert per saldo een voordeel voor de exploitatie op van € 22.000.