2e bestuursrapportage 2019

7 Sociaal domein

Incidentele financiële afwijkingen

Incidentele financiële afwijkingen

Beleidsveld 7.1 Jeugdzorg

7.1.1 Jeugdzorg
Vanuit uw gemeenteraad is gevraagd om gedurende het jaar ten tijde van de bestuursrapportage een prognose aan te leveren voor de uitgaven voor jeugdzorg. Er wordt maandelijks een prognose gemaakt. Deze fluctueert behoorlijk. Hierom willen we u in plaats van een prognose een bandbreedte presenteren en u ten tijde van de behandeling van de bestuursrapportage een prognose. Ook deze zal de nodige onzekerheid bevatten, maar er is op dat moment wel meer informatie beschikbaar dan op dit moment. De behandeling vindt in oktober plaats. Dit betekent dat er dan gegevens beschikbaar zijn over de eerste drie kwartalen van 2019 in plaats van de eerste twee kwartalen zoals ten tijde van het vullen van de bestuursrapportage in augustus. De meest actuele stand van zaken rondom de cliëntenaantallen en gebruik van voorzieningen vindt u momenteel in de halfjaarsrapportage. Ten tijde van de behandeling van de bestuursrapportage in de raadscommissie zal er naast de prognose ook een laatste stand van zaken met betrekking tot cliëntenaantallen en gebruik van voorzieningen gegeven worden.

7.1.1a Maatwerkdienstverlening 18- indiv zorg            Geen bijstelling
Voor zorg in natura is in 2019 na de eerste bestuursrapportage een bedrag van afgerond € 5.2 miljoen begroot. De inschatting is nu, dat de afwijking zich bevindt binnen een bandbreedte van een voordeel van € 50.000 tot een nadeel van € 350.000. Zoals hierboven aangegeven, stellen wij u voor nu nog geen bijstelling te doen.

7.1.1b Maatwerkdienstverlening 18- pgb               Geen bijstelling
Voor PGB is in 2019 na de eerste bestuursrapportage een bedrag van € 715.000 begroot.
De inschatting is nu, dat de afwijking zich bevindt binnen een bandbreedte van een voordeel van € 100.000 tot een nadeel van € 50.000. Zoals hierboven aangegeven, stellen wij u voor nu nog geen bijstelling te doen.

7.1.2 Verrekening Pgb                         Voordeel € 10.000
Vanuit de SVB hebben wij de afrekening over 2018 ontvangen. De daadwerkelijke kosten zijn met de door ons betaalde voorschotten verrekend. Hierdoor krijgen wij nog een bedrag terug van de SVB van
€ 10.000 voor het teveel gefactureerde jeugd-voorschot. Dit bedrag is geboekt op 2019.

Beleidsveld 7.2 Lokale toegang

7.2.1 Onafhankelijke cliëntondersteuning                 Voordeel € 17.000
Voor de uitvoering van de onafhankelijke cliëntondersteuning zijn in 2018 minder uren ingezet dan waar de subsidie op was beschikt. Hierdoor is een bedrag van € 17.255 minder uitgegeven dan begroot.
In 2019 loopt de afgegeven subsidie - gelijk aan hoogte in 2018 - echter geheel in lijn met de tot nu toe ingezette cliëntondersteuning. Het lijkt daarom te vroeg om het subsidiebedrag bij te stellen.
Ondersteuning van onze inwoners in het voorveld, met name wanneer er sprake is van een licht verstandelijke beperking (LVB), zorgt er voor dat er minder maatwerkindicaties afgegeven worden.
Wij zullen blijven investeren in de kennis van consulenten, zodat zij beter in staat zijn om te herkennen of er sprake is van LVB. Consulenten zijn dan beter in staat om door te verwijzen naar partijen in het voorveld met specifieke kennis van LVB. Zij kunnen gerichte ondersteuning bieden, wat leidt tot het voorkomen van langdurige trajecten en/of inzet van een maatwerkvoorziening. Met een aantal organisaties uit het voorveld vindt dit najaar een verkenning plaats over hoe we de inzet van voorliggende voorzieningen nog beter kunnen organiseren.

7.2.2 Inzet personeel tlv reserve sociaal domein            Budgetneutraal
In de eerste helft van 2019 heeft er onderzoek plaats gevonden naar de formatie binnen de eenheid Maatschappelijke Ondersteuning. In mei 2019 is naar aanleiding hiervan een memo opgesteld, waarin is aangegeven hoeveel formatie structureel benodigd is voor de uitvoering van de taken. De benodigde middelen zijn met vaststelling van de perspectiefnota op 27 juni 2019 voor 2020 e.v. beschikbaar gesteld. Hiermee komt voor een groot deel een einde aan de incidentele inhuur voor de uitvoering van de taken binnen het sociaal domein en is structurele dekking vanaf 2020 voor dit personeel aanwezig. Voor de inhuur van personeel ten behoeve van de uitvoering van de taken binnen het sociaal domein voor 2019, stellen wij voor een deel van deze kosten te dekken vanuit de reserve sociaal domein (looptijd tot 31-12-2020). Het betreft een bedrag ad € 252.116. Hierover bent u per brief door ons verzonden op 17 juli 2019 geïnformeerd. De op 1 januari 2019 geraamde stand van de reserve op 31-12-2020 was € 316.293 waarbij alle reeds besloten mutaties zijn verwerkt. Door de hierboven genoemde kosten te dekken vanuit de reserve, komt de geraamde stand van de reserve op 31-12-2020 uit op € 64.177.
Het benodigde bedrag wordt geraamd in Beleidsveld Lokale toegang en wordt t.z.t. middels een administratieve begrotingswijziging overgeheveld naar de juiste programma's (conform afspraak commissie Planning & Control januari 2019).

7.2.3 Gedragswetenschapper                                                   Voordeel  € 15.000
Tot begin 2018 maakten wij gebruik van een gedragswetenschapper via jeugdbescherming Overijssel. Hiermee zijn wij gestopt medio 2018. Het teveel aan ontvangen subsidie door jeugdbescherming hebben wij in 2019 terugontvangen en is ook verantwoord in 2019. Dit is een incidenteel voordeel van € 5.000.
Op dit moment werken wij met een gedragswetenschapper op basis van feitelijk ingezette uren. Hierdoor besparen wij in 2019 € 10.000 op de uitgaven voor de gedragswetenschapper.
In het kader van het plan "Grip op Jeugd", wordt gekeken naar de rol van de gedragswetenschapper en in hoeverre wij hier gebruik van zouden moeten maken. Het is daarom nu nog te vroeg om het budget voor de gedragswetenschapper structureel te verlagen.

7.2.4 Regionaal Serviceteam Jeugd (RSJ)                  Voordeel € 17.000
De kosten voor de uitvoering van het contractbeheer en inkoop voor de Jeugdzorg zijn lager uitgevallen dan begroot.

Beleidsveld 7.3 Participatie

7.3.1 Arbeidsparticipatie Re-integratie               Voordeel € 14.000
Voor de uitvoering van de Participatiewet staat een bedrag begroot voor het verstrekken van subsidies. Op basis van de huidige toekenning is de verwachting dat dit bedrag kan worden afgeraamd met € 14.000.

Beleidsveld 7.4 Preventie

7.4.1 Participatieraad                          Voordeel € 13.000
In 2018 heeft de organisatie Zorgbelang Overijssel de Participatieraad ondersteund via een subsidie. Halverwege 2018 is er voor deze werkzaamheden een medewerker in dienst gekomen. De subsidie is daarom deels terug ontvangen.

7.4.2 Jeugdgezondheidszorg                    Voordeel € 7.000
De GGD voert naast de basis taken een aantal additionele taken uit. Deze taken zijn deels onder het basispakket komen te vallen, hierdoor is er minder subsidie verleend voor de additionele taken.

Beleidsveld 7.5 Publieke gezondheid

7.5.1 Volksgezondheid dislocaties                 Voordeel € 10.000
Er is bespaard op de schoonmaakkosten van de consultatiebureaus. Hierdoor is er een voordeel van € 10.000.

7.5.2 Volksgezondheid openbaar                  Voordeel € 90.000
In 2018 was de gemeentelijke bijdrage aan de GGD IJsselland hoger dan de gemaakte kosten. Dit is vastgesteld bij de jaarrekening 2018. Conform deze jaarrekening is er een bedrag van € 90.000 ontvangen van de GGD. Deze is in 2019 geboekt.

Beleidsveld 7.6 WMO

7.6.1 Eigen bijdrage Wmo                         Voordeel € 35.000
In 2018 is door het CAK een prognose voor de eigen bijdrage Wmo beschikbaar gesteld, n.a.v. de invoering van het Wmo abonnementstarief. Deze prognose van € 75.000 aan inkomsten is overgenomen in onze begroting. Inmiddels is de prognose van het CAK bijgesteld naar € 80.000 aan inkomsten. Wij zien echter dat de inkomsten aan eigen bijdragen Wmo halverwege 2019 al boven de € 90.000 uitkomen. Onze verwachting is bovendien dat de inkomsten aan eigen bijdragen in de tweede helft van 2019 nog toenemen met € 20.000. Ten opzichte het begrootte bedrag ter hoogte van € 75.000, verwachten wij over 2019 een bedrag ad € 110.000 aan inkomsten eigen bijdrage.
Vanuit het CAK kunnen ze niet met zekerheid verklaren waarom wij meer inkomsten hebben ontvangen dan hun prognose heeft aangegeven. Mogelijk zijn er inkomsten uit 2018 – toen het abonnementstarief nog niet gold – meegenomen in de eigen bijdragen die uitgekeerd zijn in 2019. Daarnaast hebben wij in 2018 voor alle maatwerkvoorzieningen waarbij dit mogelijk was, een eigen bijdrage ingesteld. Het is mogelijk dat het CAK in haar prognose deze eigen bijdragen niet heeft meegenomen.

7.6.2 Verrekening Pgb                         Voordeel € 11.500
Vanuit de SVB hebben wij de afrekening over 2018 ontvangen. De daadwerkelijke kosten zijn met de door ons betaalde voorschotten verrekend. Hierdoor krijgen wij nog een bedrag terug van de SVB van
€ 11.500 voor het teveel gefactureerde Wmo-voorschot. Dit bedrag is geboekt op 2019.

7.6.3 Depot-verkoop rolstoelen en vervoersmiddelen                 Voordeel  € 22.500
Wij verkopen elk jaar rolstoelen en andere vervoersmiddelen uit ons depot waarvan wij inschatten dat deze niet meer herverstrekt kunnen worden. De opbrengsten van deze middelen zijn nooit apart begroot. Deze opbrengsten zullen wij opvoeren op onze begroting. Wij verwachten jaarlijks aan opbrengsten € 15.000 voor verkoop van rolstoelen en € 7.500 voor verkoop van vervoersmiddelen zoals scootmobiels.

Beleidsveld 7.7 Mutatie reserves

7.7.1 Onttrekking reserve sociaal domein               Budgetneutraal
Ten behoeve van inzet personeel binnen de eenheid Maatschappelijke Ondersteuning wordt een beroep gedaan op de reserve sociaal domein tot een bedrag van € 252.116. Voor een nadere toelichting zie 7.2.2.