Incidentele financiële afwijkingen
Beleidsveld 8.1 Afval
8.1.1 Afval Budgetneutraal
De afvalwereld is momenteel flink in beweging met onverwachte extra kosten of minder opbrengsten tot gevolg. De eisen voor het verwerken van PMD (plastic flessen en flacons, metalen verpakkingen en drankenkartons) zorgen voor hogere kosten en exportblokkades zorgen voor lagere opbrengsten van papier, textiel en PMD.
Daarbij zijn de landelijke discussies over de kwaliteit van PMD en de recyclingsdoelstellingen nog niet opgelost. Hierdoor ontvangen wij ook minder vergoeding voor het ingezamelde PMD. Doordat de ontwikkelingen snel gaan, wordt voor 2019 een tekort verwacht van naar verwachting € 419.000. Op begrotingsbasis is al rekening gehouden met een onttrekking van afgerond € 77.000 aan de voorziening Afval, zodat er sprake is van een nadeel van € 342.000.
Uiteraard kunnen zich de komende maanden nog ontwikkelingen voordoen, waardoor het tekort hoger danwel lager zal uitvallen. Opgemerkt wordt dat deze ontwikkelingen ook regionaal en landelijk te zien zijn en niet zozeer gerelateerd zijn aan de invoering van Omgekeerd Inzamelen in onze gemeente.
Wij stellen voor het nu voorziene extra tekort over 2019 ad. € 342.000 te onttrekken aan de Algemene Reserve Vrij Besteedbaar en dit te storten in de voorziening Afval.
Het tekort 2019 bestaat in grote lijnen uit :
- Lagere opbrengsten PMD (inclusief nadeel uit 2018) € 227.000 nadeel
- Hogere kosten ROVA (incl. afrek.2018, verwerking PMD, oud papier) € 155.000 nadeel
- Hogere opbrengsten obv VORAP 1 GBLT € 128.000 voordeel
- Overige afwijkingen € 2.000 nadeel
Subtotaal taakveld Afval € 256.000 nadeel
- Toerekening BTW (21%) en Overhead (9%) € 86.000 nadeel
Totaal nadeel € 342.000 nadeel
Het uitgangspunt bij afval is kostendekkende tarieven. Daarom wordt ook de BTW en overhead toegerekend (conform BBV en programmabegroting 2017, blz 97).
Als gevolg hiervan ontstaat op het taakveld Afval een voordeel van € 86.000. Wij stellen voor, dit bedrag weer toe te voegen aan de Algemene Reserve Vrij Besteedbaar, zodat de onttrekking per saldo € 256.000 bedraagt (342.000 - € 86.000).
Met de directie van ROVA zijn nadere gesprekken gevoerd om richting de toekomst strakker te kunnen werken binnen de begroting. Tevens wordt gezocht naar structurele kostenbesparingen.
Het tekort is structureel en om het tarief kostendekkend te houden geven de voorlopige berekeningen aan dat het vastrecht moet worden verhoogd met circa € 40 a € 45 per huishouden. We komen hier middels een separaat voorstel in november/december van dit jaar op terug.
Voor het beeld is het verder goed om te weten dat de gemiddelde afvalstoffenheffing voor een huishouden in 2019 ongeveer € 180 bedraagt. Voordat Omgekeerd Inzamelen werd ingevoerd betaalde een gemiddeld huishouden in Dalfsen ongeveer € 210 per jaar (2012). Indien de genoemde verhoging wordt doorgevoerd, komt het nieuwe jaarbedrag ongeveer in de buurt van het oude tarief uit 2012.
Regionaal is bij iedere gemeente sprake van eenzelfde tariefontwikkeling en de jaarbedragen zijn vergelijkbaar. Echter hebben een aantal gemeenten nog voldoende ruimte in de voorziening om deze verhoging voorlopig op te vangen. Landelijk betaalt een gemiddeld huishouden jaarlijks € 250 aan afvalstoffenheffing. De gemeenten in het ROVA-gebied blijven allemaal onder dit gemiddelde.
Beleidsveld 8.2 Begraafplaatsen
Geen mutaties
Beleidsveld 8.3 Klimaat en Duurzaamheid
Duurzaamheid
8.3.1 Besparing Minder Energiegebruik Voordeel € 20.000
Onder de pijler Minder Energieverbruik uit het beleidsplan Duurzaamheid worden jaarlijks diverse maatregelen en acties georganiseerd om energie te besparen bij gemeentelijke en maatschappelijke panden en woningen. Het budget is €115.000 per jaar. Voor 2019 is een actie gepland voor energiebesparing bij sportverenigingen. Het betreft een aanvulling op een landelijke energiebesparingssubsidie en de Groene Clubactie van de KNVB. Onze aanvulling wordt in het kader van de bezuinigingen niet meer aangeboden. Verenigingen in Dalfsen worden wel geïnformeerd over de landelijke subsidies en de actie van de KNVB.
8.3.2 Besparing Lokale Kracht Voordeel € 50.000
Onder de pijler Lokale kracht is een jaarlijks budget van € 100.000 beschikbaar voor de projecten Duurzame Dorpen. Restanten worden overgeheveld naar het volgende jaar. Dit jaar is ongeveer € 20.000 uitgekeerd. Voor de resterende maanden van 2019 zijn nog geen (grote) nieuwe projecten aangemeld. Met de besparing blijft nog steeds € 30.000 beschikbaar voor 2019.
8.3.3 Besparing asbestactie Voordeel € 10.000
In 2018 is een asbest-opruim-actie georganiseerd met Groen Gebogen in Dalfsen.
Voor 2019 was een zelfde soort actie gepland in Nieuwleusen en Oudleusen. Hiervoor is € 15.000 gereserveerd. De betrokken Duurzame Dorpen zijn echter nog niet zover. Mocht dit jaar of in 2020 alsnog deze actie worden uitgevoerd, kan een beroep worden gedaan op het budget voor lokale Kracht. Voor 2019 blijft een budget van € 5.000 nodig om individuele kleine asbestsaneringen te ondersteunen (voor veiligheidspakketten en folie).
8.3.4 Extra inkomsten Stoomfabriek/Witte Villa Voordeel € 9.000
Vanuit de reserve Milieu is tijdens de bouw van de Stoomfabriek en de Witte Villa extra geïnvesteerd in duurzame installaties. De huurders betalen een deel van de energiebesparing terug via de huur.
Beleidsveld 8.4 Milieu
8.4.1 Ongediertebestrijding Nadeel € 40.000
Het aantal meldingen rond overlast van de eikenprocessierups is in 2019 explosief gestegen ten opzichte van 2018. Veel van deze meldingen hebben geresulteerd in het wegzuigen van extra nesten. Ook zijn en worden er nog nesten weggezogen in hoger gelegen delen van bomen in verband met snoeiwerkzaamheden dit najaar. Het gaat daarbij alleen om snoeiwerk aan bomen waar de veiligheid in het geding kan zijn.
Daarnaast zijn er in het kader van preventieve bestrijding een behoorlijk aantal extra locaties toegevoegd waar bestrijding heeft plaatsgevonden.
8.4.2 Milieubeleid Voordeel € 11.000
Er zijn enkele incidentele voordelen te melden onder dit beleidsveld. Deze bestaan uit:
1. Bijdrage Omgevingsdienst: Door een verschil tussen de geraamde jaarbijdrage voor 2019 en de werkelijke kosten is er een klein positief voordeel. Samen met een teruggave als gevolg van een positieve jaarrekening 2018 leidt dit tot een eenmalig voordeel van € 6.000.
2. Overige kosten: In de begroting is een structurele post opgenomen voor diverse projecten / advieskosten / onderzoek bij milieu/VTH. Omdat er in 2019 minder projecten gepland zijn, kan het benodigde budget voor 2019 éénmalig afgeraamd worden met € 5.000.
Beleidsveld 8.5 Riolering
8.5.1 Rioleringen Budgetneutraal
In het gemeentelijk rioleringsplan is als kans opgenomen meer risico gestuurd beheren te onderzoeken. Er wordt bij die vorm van beheer nog meer gekeken naar de effecten die het niet functioneren van een object heeft en hoe groot de kans is dat dit voor kan komen. De verwachting is dat meer risico gestuurd beheren in 2019 een besparing geeft van € 35.000 op reiniging en onderzoek en € 50.000 op reparatie. Het zijn grotendeels kosten voor niet gepland onderhoud, dus de uiteindelijke besparing kan afwijken. Omdat de financiële afwijking van het onderhoud aan riolering wordt verwerkt in de dotatie aan de voorziening riolering, worden de gevolgen hiervan neutraal verwerkt.
8.5.2 Maatregelen uitvoering GRP Budgetneutraal
Voor groot onderhoud van de in het buitengebied aangelegde drukriolering is in 2019 € 50.000 begroot. De te onderhouden drukriolering is geïnspecteerd. De verwachting is dat het onderhoud met één tot enkele jaren uitgesteld kan worden. Omdat de kosten van riolering worden onttrokken aan de voorziening riolering, worden de gevolgen hiervan neutraal verwerkt.
Beleidsveld 8.6 Mutatie reserves
8.6.1 Mutatie Algemene Reserve Vrij Besteedbaar Budgetneutraal
Voor wat betreft Afval wordt per saldo een bedrag van € 256.000 onttrokken aan de Algemene Reserve Vrij Besteedbaar. Zie de toelichting hierboven in beleidsveld 8.1.1 Afval.
De mutatie is per saldo budgetneutraal voor de bestuursrapportage.